Czym jest fotografia stockowa?
Od okładek książek po reklamy w mediach społecznościowych, fotografia stockowa jest używana do wszystkiego. Oto kilka podstawowych informacji na temat branży i sposobu jej funkcjonowania.
Co to jest fotografia stockowa?
Stock foto to słowo, które weszło do kultury około 100 lat temu: pomysł jest prosty, zamiast realizować zamówienie i płacić za całą sesję, dlaczego nie kupić praw do zdjęć, które już istnieją? Spójrzmy na przykład: powiedzmy, że fotograf zrobił kilka zdjęć na potrzeby kampanii. Zamiast marnować niewykorzystane zdjęcia, ktoś inny mógłby je wykorzystać.
W ten sposób powstały pierwsze agencje stockowe, ułatwiające proces licencjonowania i budujące pośrednictwo między kupującymi a fotografami, ta wymiana pomagała fotografom sprzedawać ich prace, a agencji zatrzymywać procent od każdej sprzedaży. Był to układ „win-win”, kupujący oszczędza pieniądze, fotograf zarabia na zdjęciu, które już zrobił, a pośrednik otrzymuje prowizję. Jeśli chcesz kupić zdjęcia dostępne w internecie, może Cię zainteresować artykuł o tym, jak bezpiecznie korzystać ze zdjęć dostępnych w internecie.
Banki zdjęć są świetnym sposobem na wprowadzenie swoich zdjęć na rynek międzynarodowy, a dla początkujących fotografów może to być wspaniała możliwość nawiązania kontaktu klientami, którzy w przeciwnym razie byliby trudno dostępni.
Fotografia stockowa ma już prawie sto lat, ale to właśnie możliwość digitalizacji sprawiła, że zyskała ona popularność w branży reklamowej. Bank zdjęć jest używany do wszystkiego, począwszy od okładek książek, magazynów, mediów społecznościowych, a nawet billboardów.
Fotografia stockowa dzisiaj
Oczywiście, koncepcja ta zmieniła się od czasu jej powstania. Obecnie oczekuje się, że globalny rynek obrazów osiągnie wartość 4 miliardów dolarów do 2023 roku, a według ostatnich badań jest on coraz częściej wykorzystywany przez agencje. W zeszłym roku Shutterstock świętował kamień milowy, jakim było przekazanie 1 miliarda dolarów swoim współpracownikom.
Z tego rodzaju wzrostu, przemysł Stock photo stał się bardziej dostępny, ale także bardziej konkurencyjny. Już sam fakt fotografii cyfrowej zdemokratyzował te procesy.
Fotografowie na wszystkich poziomach doświadczenia mogą składać swoje prace do rozpatrzenia na platformie; jeśli obraz ma wymagania techniczne i wartość komercyjną może być przyjęty na platformie, takich jak Shutterstock do rozpatrzenia przez klientów.